De Stichting

Doelstellingen van de Stichting:

• De instandhouding ven het oorlogsmonument bij de Klementbrug aan de Kanaaldijk 8 te Heerde.
  • Het organiseren van jaarlijkse herdenkingen op de 13e april om 7.00 uur ’s ochtends.
  • Het geven van voorlichting aan bezoekers, om daarmee de bewustwording van het drama wat hier aan het einde van de Tweede wereldoorlog is gebeurd te bevorderen.

Jaarlijks worden deze doelstellingen gerealiseerd. In samenspraak met
de Gemeente Heerde wordt het onderhoud van het monument verzorgd. In de afgelopen jaren is er veel achterstallig onderhoud gepleegd. Om de doelstellingen te kunnen realiseren, is de Stichting onder ander afhankelijk van donaties en andere schenkingen.

Elke 13e april vindt er een sobere herdenking plaats, die bezocht wordt door 70-100 personen. Enkele van hen zijn ooggetuigen, anderen zijn betrokkenen van de tweede en derde generatie daarna.

Jaarlijks wordt het monument bezocht door groepen van de basisscholen uit de Gemeente Heerde en wordt de geschiedenis van dit monument verteld. In 2013 is een informatiebord geplaatst, zodat ook voorbijgangers kunnen lezen wat zich op deze plaats in de nadagen van de tweede wereldoorlog heeft afgespeeld.

De financiële informatie van het afgelopen jaar zal voor 1 juni van het nieuwe jaar geplaatst worden. De Stichting Vriendenkring 13 april 1945 is een officieel door de belastingdienst erkende ANBI instelling.

Middelen van de Stichting voor het bereiken van de doelstellingen bestaan uit:

• Inkomsten uit vermogen
  • Subsidies
  • Schenkingen en erfrechtelijke verkrijgingen
  • Inkomsten uit de stichting, zoals donateurs

Oprichting van de stichting

De Stichting Vriendenkring 13 april 1945 bestaat al sinds de oprichting van het monument in 1947.